IMG_2628-1-1024x683

Masterclass by Laura Graves – Alkeista GP-tasolle

Artikkeli on julkaistu Hevoslehti RIDE!:n numerossa 4/2019.

Huipputason kouluratsastaja Laura Graves on maailmalla tunnettu nimi. Hän piti viime kesänä Tukholman kisaviikon yhteydessä Masterclass -klinikan. Tällä hetkellä Graves on FEI:n koulurankingin sijalla 3 ja hän on myös saavuttanut olympiamitalin Riossa. Klinikassaan Graves kertoi treenivinkkejä, kuinka kehittää hevosta kohta Grand Prix -tasoa.

Siirtymiset

Klinikan ensimmäisenä ratsastajana oli Jeanna Högberg 5-vuotiaalla ruunallaan Just On Time (i. Jazz, ei. Negro). Hevonen oli suhteellisen kokematon ja herkkä luonteeltaan.

– Kuumenevan hevosen kanssa haluan tehdä siirtymisiä, ne ovat tärkeitä. Kuumalla hevosella eteenpäin vievä energia on lahja, jonka haluan säilyvän GP-luokkiin asti, Graves toteaa. Pelkkä pidättäminen aiheuttaa hevoseen lisää jännitystä. Graves rohkaisee ratsastajia keskittymään helposti lämpenevän hevosen korviin. Avuilla oleva hevonen liikuttelee korviaan edestakaisin, kun taas täysin muuhun huomionsa siirtänyt hevonen pitää ne paikallaan ja suunnattuna eteenpäin. 

Nuoren hevosen, kuten 5-vuotiaan kanssa tulisi tehdä siirtymisiä eri tilanteissa. Alkuun siirtymisissä tarvitaan enemmän ohjan kontaktia. Ratsastajille pitäisikin olla selvää, ettei täysi ohjan puuttuminen ole haluttua keveyttä.

– Tarvitsemme kunnon yhteyden kommunikointiin, joten keveys on enemmän hyvä ohjan tuntumat, Graves summaa.

Ympyrät ja väistöt

Jotta saadaan käsitys, miten nuorta hevosta tulisi työstää, teettää Graves ratsukolla usein lämmittelyksi kymmenen metrin raviympyröitä. Ympyrät molempiin suuntiin paljastavat usein hevosen heikkoudet ja vahvuudet. Yleensä hevoset ovat jäykempiä vasempaan, joten ympyrät ovat hyvä keino rentouttaa ja pehmittää.

– Ympyrältä jatketaan suoralla linjalla pohkeenväistöä, sitten uusi ympyrä. Tämän jälkeen ratsasta hevosta eteen, Graves ohjeistaa. Jo 5-vuotiaan kanssa tulisi tähdätä työskentelyssä kohti GP-tasoa. Hevosen tulee odottaa ja myös osata edetä.

– Muuten tulevaisuudessa voi tulla ongelmia piaffen ja piruettien suhteen, hän lisää. Kymmenen metrin ympyrällä pystyy myös tarkistamaan oman ohjastuntuman vahvuutta.

Pohkeelle ratsastaminen

Nuorelle hevoselle tulisi antaa tilaa. Siihen voi auttaa, kun ratsastaa hieman uran sisäpuolella.

– Kun ratsastajalla on jännitettä ohjalla, se pitää ratkaista pohkeella. Hevosia tulee treenata niin, että ne reagoivat hyvin pohkeeseen, Graves sanoo. Kun Högberg aloitti laukan 20 metrin ympyrällä, Graves neuvoo häntä taivuttamaan hevosta sisäpohkeelle.

– Harjoittele rentouden löytämistä. Se on avain myös kilpailemisessa. Jos hevonen jännittyy, kosketa sitä pohkeella niin kauan, kunnes saat reaktion ja se rentoutuu, Graves jatkaa. 

Klinikan toinen ratsastaja oli Carl Hedin 6-vuotiaan ruuna Van Der Veenin (i. Vitalis, ei. Fidermark) kanssa. Ratsukko sai FEI:n ohjelmasta 79 % juuri ennen osallistumista Gravesin Masterclassiin, joten hevoselle ympäristö oli jo tutumpi. Ruuna esitti massiivista energian määrää saapuessaan areenalle. 

IMG_2675-1-scaled

Ole ratsastuksen DJ

Graves vertasi ratsastusta tiskijukkana toimimiseen. – Nuoren hevosen kanssa on vain volyymi, mutta 6-vuotiaan suhteen käytössä on koko miksauspöytä. Kehityksen myötä voi voimakkuutta kääntää ylös, bassoa ja niin edelleen, hän sanoo. Iän myötä treenaaminen muuttuu miellyttävämmäksi, kun hevonen sietää jo apuja ja painetta. 

Van Der Veenilla paljon ilmaisukykyä, mutta Graves kehottaa ratsastajaa keskittymään enemmän pehmeyteen.

– Sinun tulisi aloittaa rentoudella ja siitä edetä kohta painetta ja eteenpäin pyrkimystä. Etenkin, kun tällä hevosella on halua työskennellä, Graves toteaa. Hedin aloittaa puolipidätteillä ja sulkutaivutuksilla taivuttelemaan Van Der Veeniä.

– Säilytä muoto, mutta kokoa hevosta hieman. Silloin tarvitsemme myös enemmän ristiaskelta sulkutaivutukseen. Tämä on hyvä harjoitus kokoamiseen, hän lisää. Hedin ratsastaa diagonaalille sulkutaivutukset laukassa ja jatkaa sen jälkeen koottua laukkaa lyhyen sivun ja tekee laukanvaihdon pitkällä sivulla.

– Valmistele vaihto huolellisesti, äläkä unohda ratsastaa heti vaihdon jälkeen, Graves sanoo. Usein ratsastajat innostuvat niin paljon puhtaasta vaihdosta, että unohtavat jatkaa ratsastamista. Muutaman vuoden kuluttua laukanvaihto askeleessa tulisi muuttua vaihdoksi joka askeleessa.

– Ratsastajan tulisi olla tasainen ohjastuntumalla ennen laukanvaihtoa ja pitää pohje lähellä vaihdon jälkeen. Pohkeet eivät ole vauhtia varten, vaan kontaktin pitämiseen jalan ja käden välillä, jotta hevonen saadaan rentoutumaan, Graves selittää. Muodon kanssa pitää olla tarkkana. Jos hevonen nousee liikaa edestä, samalla ratsastaja hävittää ohjastuntuman.

Koottu laukka

Osuus Carl Hedinin kanssa päättyy koottuun laukkaan 20 metrin ympyrällä. Graves pyytää häntä ratsastamaan avo- tai sulkutaivutusta, mikä vain on hevoselle helpompi. Taivutuksessa hevonen ei saa jännittyä.

Seuraavana ratsukkona on vuorossa Johanna Due Boje 11-vuotiaalla tamma Mazy Klövenhöjillä (i. Bocelli, ei. National Zenith xx). Mazy Klövenhöj oli tämän Masterclassin kokenein hevonen, koska sillä oli alla useampi kuluvan kauden GP-startti. Edellisen päivän Grand Prix -luokassa tamma oli jännittynyt laukanvaihdoissa.

– Ratsastajalla on käytössään vain kaksi kättä ja kaksi jalkaa. Näytän hevoselle mitä sen tulisi tehdä ja sen pitäisi liikkua myös ilman ratsastajan käskytystä. Jos käytät pohjetta koko liikkeen ajan, et pysty tekemään mitään muuta saadaksesi korkeammat pisteet.

– Pirueteissa jalan tulisi olla irti, eikä kannuksia käytetä. Käytä mieluummin ääniapuja saadaksesi haluamasi asian ilman jännittymistä. Piruettien haasteena on, että eteenpäin vievää apua tulee liikaa ja liikkeen keskipiste katoaa, Graves lisää. Naisen mukaan eteenpäin pyrkimystä ei voi kuitata ohjasotteella, sillä silloin kadottaa takajalkojen liikkeen.

Ääniavut passagessa sekä piaffessa

Laura Graves neuvoo ratsastajia käyttämään ääniapuja, kuten maiskutusta passagen sekä piaffen harjoittelussa.

– Maiskutuksen tulisi toimia, kuten koirien naksutinkoulutuksessa. Hevosen jalkojen tulisi nousta korkeammalle, kun ratsastaja maiskuttaa. Sille on kaksi lopputulosta: ensimmäinen on täydellinen onnistuminen ja toinen selkeän virheen teko, Graves perustelee. Virheen jälkeen hevosta ei pysäytetä, vaan toistoja tehdään, kunnes haluttu lopputulos saadaan.

Graves ohjeistaa Due Bojea hellittämään jalalla piaffen aikana. Ratsastajan tulisi auttaa hevosta ainoastaan tahdin tai kokoamisen takia.

– Täydellisyys on sitä, kun hevonen tuntuu toimivan täysin ilman ratsastajaa, Graves summaa.

IMG_2689-1-scaled

Teksti: Diana Dunbar, käännös: Penina Peltonen, kuvat: Rosita Dahlberg

WhatsApp-Image-2020-03-20-at-10.54.39-1024x223

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *